Kaapelimatka Korvatunturille -blogi OSA II

Kaapelimatka Korvatunturille tehtiin 6.7.-13.7. kahden aikuisen ja kolmen lapsen (4v, 5v ja 7v) voimin. Tarkoituksena oli reissata sähköautolla moikkaamaan Joulupukkia ja samalla tehdä realistinen ”koeajo” siitä, miten tällainen reissu sähköautolla sujuu perheenä. Reissuauton, eli Kia EV6 GT-Line 77kWh AWD meille tarjosi Kia Finland, yöpymiset hoituivat Sokos Hotelsien toimesta ja kaapelimatkalla meillä muuten mukana oli ABC Asemat, Hämeenmaan Osuuskauppa, Sokos Lahti sekä Lahden Seurahuone.

Nelipyörän instagramin kohokohdista pääset katsomaan reissussa tehdyt storyt ja lisää videomateriaalia löydät myös TikTokin puolelta. Blogin tarkoituksena on avata reissua laajemmin ja tarkemmin, koska kuvatekstikentät somen puolella ovat rajalliset.

OSA 2 Reissuauto

Koska toimin Kia -myyjänä Nelipyörän Hyvinkään toimipisteessä, tuntui luontaisimmalta kysyä yhteistyötä auton merkeissä Kialta. Ideasta innostuttiin maahantuonnissa ja sovittiin, että saamme reissuautoksi nelivetoisen Kian EV6 GT-Line varustellun auton, jossa on 77kWh akusto. Autossa oli lisävarusteena myös panoraama kattoluukku, joka oli lapsien mielestä hauska varuste. Auto oli väriltään Aurora Black ja se teipattiin asianmukaisesti yhteistyökumppaneiden logojen kera. Teippaukset meille toimitti Mainospepe Oy Lahdesta. 

Auton tekniset tiedot:

  • Suurin teho 239kW (325hv)
  • Suurin vääntö 605Nm
  • Huippunopeus 180km/h
  • Kiihtyvyys 0-100km/h 5,2s
  • Yhdistetty kulutus 17,2-18,4kWh/100km


Oma aiempi kokemus sähköautoilusta ylipäätään on rajoittunut perinteiseen työmatka-ajoon noin 20km / suunta sekä kauppareissuihin, eli tällaisesta oikeasta pitkän matkan ajosta minulla ei ollut. Miehelläni sähköautoilukokemukset oli hyvin pitkälti samat ja pyrimme matkalla ajamaan mahdollisimman normaalisti – emme siis yrittäneet väkisin ajaa supertaloudellisesti, jotta kokonaisuutena Kaapelimatka olisi ”aito koeajo” jos niin voi sanoa.

Autolle on ilmoitettu WLTP-kantamaksi vähän päälle 500km, mutta tätä lukemaa me emme omalla ajotyylillämme saaneet koskaan täydellä akulla näkymään. Latauksista ja kantamista pääset lukemaan tarkemmin täältä tai Instagramin & Facebookin puolelta päivän koonneista. Keskikulutus heitteli tottakai ohitustilanteissa kiihdyttäessä, mutta niissä varsinkin mieheni hyödynsi i-pedalia eli otimme tehokkaammin hyödyn irti jo pelkästä moottorijarrutuksesta. Valitettavasti kulutuslukemista ei tullut otettua joka pysähdyksellä kuvaa – auto siis ilmoittaa kertyneet tiedot, ajomatkan tiedot sekä tiedot latauksesta, mutta Kia Connectista pääsen jälkikäteen katsomaan, että kaiken kaikkiaan meidän reissullamme keskikulutus olisi ollut 18,10kWh/100km ja energiankulutus koko ajalta 432,13kWh.


Myyntityöstäni johtuen, auto oli itselleni tuttu ja tiesin, että autosta ei reissun onnistuminen jäisi kiinni. Ja vaikka ongelmia tien päällä olisikin ilmennyt, niin Kian 24h -tiepalvelu oli autossa voimassa ja asiakkaiden kokemuksia kun olen kuullut, niin se on toiminut moitteetta. Lisäksi kehuja Kia on kerännyt asiakkailta takuustaan (7v / 150tkm). Mutta se auton teknisistä ominaisuuksista – siirrytään itse kokemukseen Kaapelimatkalla!

Kuten alussa kerrottua, mukana matkusti kolme lasta, jotka tarvitsevat matkustaessaan asianmukaiset turvalaitteet – eniten jännitti valmisteluissa se, että saadaanko kolmea turvavyöistuinta mahtumaan takapenkille, mutta sinne ne EV6 takapenkille onneksi nätisti mahtui. Lapset olivat eri pituisia, mikä auttoi sopivuudessa, koska turvaistuinten niskatuet olisivat olleet este mahtumiselle jos ne olisi pitänyt kaikki laittaa samaan tasoon. Turvavöiden kiinnittämiselle tosin jäi melko pieni rako, mutta siitäkin selvittiin ”reunapenkit ensin, keskipenkki viimeisenä kiinni” -taktiikalla.

Lapset tykkäsivät autosta. Ovenkahvat aiheuttivat ihmetystä ja se, miksei autosta kuulunut mitään ääntä sen ollessa käynnissä. Ambiente -sisävalaistuksen väriä vaihdeltiin tasaisin väliajoin ja joskus jopa kilpailtiin, kuka saa päättää seuraavan värin. Ja kun lapsia on mukana ja sääolosuhteet jokseenkin ennalta-arvaamattomat, niin takakonttiin oli mahduttava vaatetta joka säälle. Tämä myös hieman mietitytti itseä, että niinköhän saadaan reissun aikana mitään tuliaisia ostettua, jos matkatavarat vievät koko takakontin muutenkin, mutta sain Lahden Sokokselta niin hyvät matkalaukun pakkausvinkit, että saatiin kuin saatiinkin kaikkien meidän viiden tavarat mahtumaan takakonttiin. Tosin, keli suosi meitä niin hyvin, että paksummat ”Lappivaatteet” ja sadevaatteet jäivät käyttämättä.

Auton varusteista eniten tuli ajaessa käytettyä navigaattoria. Autoon oli ehditty päivittää uusin navigaattorin päivitys, joka toi mukanaan lataukseen liittyvän ominaisuuden: Jos kantama ei riitä asetettuun päämäärään, navigaattori laskee ja osoittaa automaattisesti latauspisteen, jossa auto täytyisi viimeistään ladata, jotta kantama riittää päämäärään. Latausasemia voi suodattaa sen mukaan, mitä palveluntarjoajaa itse haluaa käyttää. Tämä uusi ominaisuus oli ainakin itselleni huojennus, koska polttomoottoriautollakin reissatessani katson aina valmiiksi paikat, jossa tankkaan jos matkan varrella niin tarvitsee tehdä.

 

Neliveto tuli testattua, kun kävimme autolla Pyhätunturin huipulla. Kyseessä on huoltotie, joka ei siis ole kovinkaan tiuhaan käytössä ja se oli osittain sateen runnoma, mutta EV6 porskutti menemään hetkeäkään miettimättä, että pääseekö se ylös jyrkimmässäkään kohdassa. Alaspäin tullessa otettiin vähän tehokkaammin jarrutuksesta syntyvää energiaa talteen i-pedalin avulla ja saatiin jopa 2% akun varaustasoa nostettua jarruttamalla vain ja ainoastaan sillä.

”Normaalissa maantieajossa” Kialla oli todella hyvä ajaa. Erilaisista ajotiloista Sport oli käytössä ohitustilanteissa, joissa tarvittiin nopeaa kiihtyvyyttä ja eihän me kyseisellä autolla kenenkään jalkoihin kyllä jääty.. Itselleni on aina ollut tärkeää, että auton hallintalaitteet ovat selkeät ja ajaessakin käytettävissä ilman sen suurempia kommervenkkejä tai valikoiden selailuja – näin on juurikin Kiassa (toki myös muissa malleissa kuin EV6). Valikot ovat selkeät ja loogiset, siitä iso plussa. Adaptiivinen vakionopeudensäädin oli käytössä pitkillä suorilla ja pakko mainita, että Kiassa parasta on se, että vakkari menee päälle yhtä nappia painamalla. Ei siis tarvitse erikseen laittaa vakkaria päälle ja sitten aktivoida sitä halutussa nopeudessa, vaan se on suoraan päällä saavutettuun nopeuteen, kun vakkarin painiketta painaa. Pieni asia, tiedän – mutta niistähän ne elämän isot ilot koostuu, vai miten se meni?

Me otettiin varuiksi kotoa mukaan pikakahvitarpeet, koska ajateltiin, että tauon voisi pitää myös muualla kuin huoltsikalla. Ja näin kävi Kalajoen hiekkasärkillä: saatiin auto parkkiin todella lähelle rantaa ja tuntui hölmöltä kävellä kauemmas kahvittelemaan, joten testattiin GT-Line varustukseen kuuluva virran ulosotto (suko -pistoke), joka on takapenkin jalkatilassa, kytkemällä vedenkeitin siihen ja keittämällä vedet pikakahveja varten (kyllä, me roudattiin vedenkeitintä mukana autossa, kun ajateltiin, että halutaan testata tämä :D). Ei ehkä se kaikista olennaisin varuste autossa, jos ajot ovat kymmeniä kilometrejä päivässä, mutta tällaisessa reissuajossa näkisin tämän erittäin näppäränä varusteena!

Kaiken kaikkiaan auto oli tähän reissuun kuin tehty: ei liian pieni, mutta ei liian isokaan. Jos jotakin negatiivista pitäisi sanoa, niin se, että autossa oli kangasmatot – lasten kanssa kumimatot ovat ihan ehdottomat, mutta tämä yksityiskohta jäi minulta huomioimatta autoa varatessa, mutta ihan hyvin ne kangasmatot onneksi sai imuroitua lasten jäljiltä… :D

Jasmin Lundahn

Automyyjä Kia/Mitsubishi
jasmin.lundahnatnelipyora.fi

Ota yhteyttä

Mikäli sinulla on kysyttävää renkaista tai muusta auton huoltoon liittyvistä asioista, voit ottaa yhteyttä tällä lomakkeella.