Kaapelimatka Korvatunturille -blogi OSA I

Kaapelimatka Korvatunturille tehtiin 6.7.-13.7. kahden aikuisen ja kolmen lapsen (4v, 5v ja 7v) voimin. Tarkoituksena oli reissata sähköautolla moikkaamaan Joulupukkia ja samalla tehdä realistinen ”koeajo” siitä, miten tällainen reissu sähköautolla sujuu perheenä. Reissuauton, eli Kia EV6 GT-Line 77kWh AWD meille tarjosi Kia Finland, yöpymiset hoituivat Sokos Hotelsien toimesta ja kaapelimatkalla meillä muuten mukana oli ABC Asemat, Hämeenmaan Osuuskauppa, Sokos Lahti sekä Lahden Seurahuone.

Nelipyörän instagramin kohokohdista pääset katsomaan reissussa tehdyt storyt ja lisää videomateriaalia löydät myös TikTokin puolelta. Blogin tarkoituksena on avata reissua laajemmin ja tarkemmin, koska kuvatekstikentät somen puolella ovat rajalliset.

OSA 1 Lataukset

Moni reissua sosiaalisessa mediassa seurannut toivoi, että latauksista kerrottaisiin tarkemmin, paljonko niihin meni rahaa & aikaa kaiken kaikkiaan. Käytimme pääosin ABC:n latauspaikkoja, mutta pari kertaa tuli käytettyä myös toista palveluntarjoajaa. Saattaa kuulostaa puolueelliselta Nelipyörän ollessa osa Hämeenmaan Osuuskauppaa, mutta ABC Mobiili latauspalvelun tarjoajana ja sovelluksena pesi mennen tullen tämän toisen käyttämämme latauspalvelun.

ABC Mobiilista näkee latauksen aikana prosenteissa akun varaustason, latauksen määrän (kWh), lataustehon sekä lataukseen käytetyn ajan. Toisessa käyttämässämme sovelluksessa ei nähnyt akun varaustasoa prosenteissa eikä lataustehoa. Ladatessa toisella palveluntarjoajalla piti siis itse laskea latauksen määrästä kilowateissa, että paljonko se ns. käytännössä tekee. Helppoahan tällainen laskeminen on kokeneemmalle sähköautoilijalle, mutta kuten sanonta kuuluu ”saavutetuista eduista on vaikea luopua”, niin minusta se tuntui oudolta, että tällaiset tiedot puuttuivat toisesta sovelluksesta.

Lähtö tapahtui Imatralla, jossa myös latasimme lähtöä edeltävänä iltana akun täyteen. Jos siis tämän laskee ensimmäiseksi lataukseksi, niin siihen meni aikaa 53 minuuttia, energiaa 55,8kWh ja hinta tälle lataukselle oli 19,53€. Kerään nämä tiedot vielä loppuun yhteenvetona, josta niitä on helpompi tarkastella.

Toinen lataus tapahtui Jyväskylässä ABC Palokassa. Odotettiin muutama minuutti parkkipaikalla, jotta päästiin teholaturiin, jonka maksimilatausteho oli 150kW. Valitettavasti syödessä ja lasten perään katsoessa ei yksinkertaisesti ehtinyt tarkastelemaan missään kohtaa, oliko laturissa samaan aikaan muita vai saatiinko ladata rauhassa täydellä teholla, mutta energiaa saatiin 54kWh, aikaa meni 46 minuuttia ja rahaa 19,33€. Lähtiessä akun varaustaso oli 97% ja range 446km.

Kun saavuttiin ensimmäiseen yöpymispaikkaan Seinäjoelle Original Sokos Hotel Lakeuteen, akun varaustaso oli 55% ja range 229km.

 

Seuraavana päivänä ladattiin ABC Heinolankaaressa Kokkolassa: 63,6kWh, 42 minuuttia ja 22,29€. Laturiin mentiin niin, että akun varaustaso oli 23% ja range 93km – rangen päästäminen näinkin ”alhaiseksi” hirvitti allekirjoittanutta, joka ei koskaan omalla bensa-autollakaan aja tankkia niin tyhjäksi, että bensavalo syttyisi. Laturista lähdettiin siis 100% akulla, range näytti 423km ja jo tässä vaiheessa huomattiin, että meillä taitaa olla suhteellisen raskas kaasujalka rangen pienentyessä.. Laturissa saatiin muistaakseni olla yksin, joten saatiin täydet tehot irti – laturin max kW oli Kokkolassa 200.

Kokkolan latauksella päästiin Kalajoen kautta Ouluun ja jos alle satasen range hirvitti aiemmin, niin matkalla Oulusta Tornioon range pääsi valahtamaan 27 kilometriin (8%!!!). Torniossa kävi vieläpä niin hassusti, että kaikki teholaturit olivat täynnä ABC:lla ja tolpat näyttivät, että laturissa olleiden autojen akun varaustaso oli noin 40-50 prosentin luokkaa. Siinä kohtaa siis näytti siltä, että ainakin vajaan tunnin verran täytyisi odottaa ennen laturiin pääsyä – olettaen, että ko. autot ladattaisiin täyteen. Laitettiin auto ns. odotusajaksi hitaaseen laturiin: 0,7kWh saatiin irti 17 minuutissa ja tämä lysti maksoi 0,18€. Lasten leikkiessä Tornion ABC:n leikkipaikalla, kyttäsin ABC Mobiilista teholatureiden vapautumista ja kun sovellus ilmoitti laturin vapautuneen, sinkosin kuin pikajuoksija vaihtamaan auton teholaturiin. Teholaturissa oltiin 27 minuuttia, energiaa saatiin 40,5kWh ja rahaa meni 14,21€. Laturin maksimi oli 150kW.

Torniossa ladattiin vain sen verran, että päästiin pörhältämään Haaparannan kautta Rovaniemelle. Yöpymispaikkaan Original Sokos Hotel Vaakunaan saapuessamme varaustaso oli 22% / 91km. ABC lataus löytyy Rovaniemeltä Prismalta, joten päätettiin käydä ostamassa sieltä mökkieväät Pyhälle ja ladata sen aikaa. Rovaniemeltä napattiin energiaa 65,41kWh ajassa 56 minuuttia ja maksettiin siitä 22,89€.

Seuraavat kaksi yötä oltiin Pyhällä ja autoa ei käytetty niin paljoa, ettäkö olisi tarvinnut vielä siinä kohtaa ladata. Vasta Pyhältä laskeutuessa ladattiin Kemijärvellä nimeltämainitsemattomassa laturissa 49,1kWh 59 minuutissa ja se maksoi 19,05€. Toinen lataus nimeltämainitsemattomassa laturissa tapahtui Kuusamossa: 33,4kWh, 42 minuuttia ja 11,01€.

Ja ai että, miten hyvältä tuntui päästä Vuokattiin latamaan tutulla ja turvallisella ABC Latauksella, kun latauspiste oli heti Break Sokos Hotel Vuokatin edustalla. Jätettiin auto illaksi & yöksi laturiin ja aamulla meitä odotti 100% latautunut auto, jonka range oli 384km. 38,1kWh tuli ladattua 15 tunnissa ja se maksoi 9,55€.

 

Joensuu kutsui meitä seuraavaksi ja sinnehän ei Vuokatista ole kovin pitkä matka, mutta 2/3 lapsista vietiin tässä kohtaa jatkamaan kesälomaa mökille rapiat sadan kilometrin päähän Joensuusta ja siksi latasimme ABC Marjalassa 34,1kWh, 32 minuutissa. Lataus maksoi 10,24€. Mökkireissu söi akkua sen verran, että seuraavana aamuna käytiin myös Marjalassa lataamassa ennen Imatralle palaamista: energiaa saatiin 51kWh 32 minuutissa ja lataus maksoi 15,30€.

Kaiken kaikkiaan siis latauksia tällä reissulla 10kpl, aikaa meillä meni latureissa 406 minuuttia (en laskenut tähän Vuokatin yön yli kestänyttä latausta, koska auto olisi joka tapauksessa seisonut yön yli), eli 6 tuntia ja 46 min ja rahaa latauksiin meni 163,58€.

Kymmenestä latauksesta tasan yhdellä kävi niin, että jouduttiin odottamaan noin 20 minuuttia, että päästiin teholaturiin ja tämä hieman venytti aikataulua, mutta muutoin pysähdykset kolmen lapsen kera ovat pituudeltaan sellaisia, että auto ehtii hyvinkin latautumaan täyteen. Saattaa herkästi jopa käydä niin, että lataus menee ns. yliajalle, jolloin teholatauspaikasta saatetaan veloittaa ylimääräistä per minuutti. Jos tämä olisi ollut aikuisten reissu, ei pysähdykset todennäköisesti olisi olleet 10-20 minuuttia pidempiä, mutta tosiaan lasten kanssa syömiset, jaloittelut & vessakäynnit ainakin meidän kohdalla vei sen verran aikaa, että auto sai latautua rauhassa. Itseasiassa Jyväskylässä kävin siirtämässä auton pois teholaturista sillä aikaa, kun muut vielä jaloittelivat.

Tärpit:

ABC Mobiili on ihan ehdoton ykkönen omaksi valinnaksi sähköautoilun sovellukseksi. Se tarjoaa omaan makuun tärkeät tiedot latauksesta ja on käyttäjälleen ilmainen (kuukausimaksullisia sovelluksia on myös tullut markkinoille).

Nykyisellä polttoaineen & sähkön hintatasolla diesel -auto voisi tulla edullisemmaksi polttoainekustannuksiltaan (eli jos diesel -veroa ei huomioitaisi), mutta auton pitäisi myös olla kokoluokaltaan sama, kuin meillä ajossa ollut Kia EV6, joka herättää toisen kysymyksen, että onko isokokoisella, mutta pienimoottorisella diesel -autolla ajaminen yhtä leppoisaa…? Nojoo, mutta vastaavan kokoluokan bensiiniautossa keskiarvoinen kulutus on reippaasti suurempaa, joten sähköauto on tässä kohtaa bensiiniautoa edullisempi (HUOM! Vain polttoainekustannukset huomioitu!).

 

Jasmin Lundahn

Automyyjä Kia/Mitsubishi
jasmin.lundahnatnelipyora.fi

Ota yhteyttä

Mikäli sinulla on kysyttävää renkaista tai muusta auton huoltoon liittyvistä asioista, voit ottaa yhteyttä tällä lomakkeella.